Interjú Szatory Dáviddal

A FOX és a Hogyvolt-blog nyereményjátéka keretében Zsingor Andrea, az Egyesület a Magyar Szinkronért tagja volt az egyik szerencsés nyertes, aki ellátogathatott a Masterfilmbe, ahol az Empire című sorozat szinkronmunkálatai folytak, és itt több szakmebelivel is tudott interjút készíteni.

Az 1. és a 2. részben a Szalay Csongorral  készült interjút olvashattok.
A most következő részben Szatory Dáviddal, Jamal magyar hangjával készült beszélgetés következik.

empire.jpg

Nézed a sorozatot?

Nem láttam még belőle részt. Nem sűrűn vagyok otthon, így nem futottam még vele össze.

Úgy hallottam a felvétel alatt, egészen képben vagy a szereppel.

Persze, amit lehet azt megtudtam róla, meg azzal hogy szinkronizáljuk, figyelem a szereplőt, így azért egész sok minden kiderül róla. 
Persze muszáj képben lennem, amennyire lehet.

Amúgy nekem Jamal a kedvenc karakterem a sorozatból, mert ugye a három fiú közül ő az, akivel a legkevesebb, illetve semmi probléma sincs.

Igen, ő egy nagyon emberi karakter, ezért könnyen tudok vele azonosulni. Azt érzem azok alapján amit eddig láttam, hogy egy nagyon hálás szereplője a sorozatnak.

Igen, még az édesanyjának is hálás, és ő is áll legközelebb Cookiehoz.
Amúgy modern fekete Dallasnak szokták nevezni, mert ugye a gyerekek az apjuk cégéért versengenek.

Talán.  (nevet)

Zeneileg bejön a sorozat?

Én ebben a műfajban annyira nem vagyok otthon, de azok a dalok amiket hallottam, azok nagyon igényesen megcsinált zenék. Tehát szerintem abszolút visszaadják azt, ami ma az amerikai saját menedzselésű zeneiparban folyik .
Ha valaki meg akar írni egy ilyen, vagy hasonló stílusú zenét, akkor, ahogy Jamalnak is, szüksége van inspirációra. Szólt erről egy jelenet, amiben lement az utcára, és ott a kukák hangjából, az emberek mondatainak foszlányaiból, tehát az utca hangjaiból állt össze a dal Jamal fejében.
És ez szerintem egy tök szimpatikus dolog, hogy a való életből, a saját életéből, a megfigyelései alapján írja a zenéjét. Sok zenész mondja egyébként, hogy arról írj, amit látsz magad körül. Nyilván nem csak ebben a zenei műfajban érvényes ez. Sok zenész és dalszövegíró vallja ezt.
Láttam egy dokumentumfilmet, amiben egy zenész/dalszövegíró pont ezt mondta, hogy ha kinéz az ablakon és látja az utcát, és az utca történetét, akkor arról kell írnia, mert az fogja megfogni az embereket. Ezzel tudnak azonosulni.

Igen, ez a művészi hajlam, hogy az őket ért ingerekből hozzák ki ezt.
Ha énekelned kéne, vagy felkérnének, hogy ezt a mondatot most magyarul énekeld el, akkor ezt bevállalnád, vagy ez menne?

Ha muszáj lenne, bevállalnám. Természetesen nincs olyan hangom, mint a Jamal karakterét játszó Jussie Smollettnek.:) De megpróbálnám a maximumot kihozni belőle. Azért szerintem a legjobban így járunk, ha ezeket eredetiben hagyjuk. Hovatovább nem lehetne hűen magyarul visszaadni e dalok igazi stílusát, és ez nem feltétlenül hang kérdése. Hanem azt a fajta többletet, amit ezek a zenék jelentenek, azt a hangulatot amikkel bírnak, azt nem valószínű hogy vissza tudnám adni. Azért sem, mert nem vagyok amerikai, és nem értek ehhez a fajta zenéhez.

Igen, Jamal főleg többször az érzéseit is visszaadta az ének közben, például sírt is. Mélyről jövőnek tűntek az érzelmei a zenében.
Amúgy nehéz volt megfogni a karaktert?

Nem tudom, hogy mennyire sikerült megfogni, szinkronizáltam már sok meleg karaktert, igazából nem is ez az érdekes. Nekem az érzelmek fontosak a karakterből, erre próbálok figyelni, hogy érzelmileg visszaadjam őt. Emocionálisan egy nagyon érzékeny emberről van szó, akit nem feltétlenül az érdekel, hogy mennyi pénzt tud keresni a zenéléssel, hanem inkább az, hogy mit tud átadni az embereknek, és mennyire tud ez róla szólni, hogy mennyire személyes, és nem azért, hogy a slágerlisták élén legyen feltétlenül. Aztán feltételezhetően ez a hozzáállás segíti majd ahhoz hozzá, hogy sikeresebb előadó és zeneszerző, énekes legyen.

A felvétel alatt is hallottam, hogy Jamal nagyon sokat nevet. Szóval életvidám alapjában véve.

Abszolúte! Szerintem egy nagyon önazonos ember. Az ő keresztje az apjával való folyamatos konfliktus, ami nem csak a szakmai életetében van jelen, hanem a magánéletében is. Az, hogy nem akarja őt elfogadni, ami egy nagy teher. Akármiről is beszélünk, ha az embert a családja, az édesapja nem fogadja el, az nyilván egy komoly trauma, egy nehéz helyzet. Tehát ez az, ami rányomja a pecsétjét az életére, de mindezek ellenére valóban egy nagyon életvidám emberről van szó, ezért is tud valószínűleg jól funkcionálni az életben.

Ha más filmben vagy sorozatban szerepelne Jussie Smollett, akkor szívesen csinálnád tovább?

Természetesen igen, abszolút.

Mert arról is volt szó, hogy nagyon jó volt a hangválasztás Kertész Andrea részéről, szóval nagyon eltalálta a hangokat.

Ennek nagyon örülök, őszintén! Ez mindig egy izgalmas rész, hogy a nézők hogyan fogják fogadni a munkánkat. Nyilván azért csináljuk, hogy majd szeressék, de ez egy szubjektív dolog, van akinek vagy bejön, vagy nem, de annak tényleg őszintén örülök hogyha az emberek többségének az a véleménye hogy jól működünk, mint hangok.

Olvastam az interneten, hogy több kommentelő is írta, akik eredetiben is látták a sorozatot, hogy a te hangod, színben is nagyon hozzáillik Jamalhoz. Most hogy hallottam az eredetit és téged is, tényleg összepasszoltok rendesen.

Igen, nagyjából hasonló beszédhangunk van. Finom eszközökkel játszik végig a srác, sokat dolgozik belülről, szóval ilyen szempontból ez egy nagyon izgalmas feladat.

Volna valami, amit üzennél a szinkronrajongóknak?

Azt üzenném, hogy nagyon örülök, hogy szeretik a szinkront, és kitartanak a szinkron mellett. A nézők véleménye a mi munkánkra is hatással van, ez egy oda-vissza dolog.
Tudom, hogy van, aki nem szereti, de mi mindannyian a szakmában nyilván minőségi munkára törekszünk. Úgyhogy az mindig külön öröm, amikor “működik a szinkron”.
Mindannyiunk nevében mondhatom, akik ezen dolgozunk, hogy örülünk ennek. Ez klassz!

Mi is köszönjük!

Én is köszönöm!

Az Empire-sorozat nyereményjátékában készült interjúsorozat Kertész Andreával, a sorozat szinkronrendezőjével fog folytatódni.

Az Empire című sorozat szerda esténként 21 órakor látható a FOX műsorán.