Interjú Szalay Csongorral - 1. rész

A FOX és a Hogyvolt-blog nyereményjátéka keretében Zsingor Andrea, az Egyesület a Magyar Szinkronért tagja volt az egyik szerencsés nyertes, aki ellátogathatott a Masterfilmbe, ahol az Empire című sorozat szinkronmunkálatai folytak, és itt több szakmebelivel is tudott interjút készíteni. 

Az 1. részben a Szalay Csongorral készült interjút olvashatjátok, amelyben a sorozat szinkronizálásáról lesz szó, a 2. részben pedig már zenéről és Csongor további munkásságáról is megtudhattok sok mindent.



Az Empire egy zenés sorozat, te zenész is vagy, ilyenkor könnyebb azonosulni a szereplővel? 

Ilyen szempontból könnyebb, bár én egy nagyon más, underground műfajban mozgok, én punk-rockot játszom. De egyértelműen könnyebb. A stúdióközeg, mármint a zenei stúdióközeg, egyáltalán nem áll tőlem távol. Ezek a szituációk, amikor Hakeem például azon stresszel, hogy nem elég jó, amit csinál, ez teljesen megvan, ezen én is végigmentem már jó párszor. Na meg a ritmusérzék, az is fontos lehet egy ilyen szerepnél. 

És attól függetlenül, hogy ez nem a te stílusod, mármint hogy a Grenmaval ti mást játszotok, bejönnek ezek a zenék? 

Én úgy vagyok vele, hogy nem műfaj szerint szelektálok, hanem van jó zene, meg rossz zene. Ennek a sorozatnak Timbaland volt a zenei producere, és annyira össze vannak pakolva a zenék hogy az elképesztő. Még ha nem is az én stílusom, azért meg tudom különböztetni a jót a rossztól, és ez nagyon össze van rakva. Ez egyértelmű. 

Itt Hakeem, a te karaktered megpróbálja megjátszani a nagyfiút, de mégis mindig a testvérére, Jamalra próbál támaszkodni. 

Igen, az ő árnyékában mozog azért. 

Amúgy nézed az Empire-sorozatot

Még nem kezdtem el, de azon vagyok. Láttátok, most is milyen gyors tempóban történik a felvétel. Mindig, ha előre tudok egy sorozatról, amibe belecsöppenek, akkor belenézek legalább egy pár rész erejéig, hogy már képben legyek a figurámmal, hiszen a stúdióban nincs igazán idő ismerkedni vele. Már nézegettem ezzel kapcsolatos videókat, de még nem kezdtem el az egészet, pedig a barátnőm is mondta, hogy nézzük az elejéről rendesen, úgyhogy tervben van. 

Az látszik, hogy Hakeem karaktere pozitív is, negatív is egyszerre, mert ugye ő is csinál mással dolgokat a barátnőjén kívül. 
Szóval te szimpatikusnak itéled meg a karaktert? 


Nehéz elvonatkoztatni így, hogy csinálom. Inkább azt mondanám, hogy jó egy ilyen karaktert kifogni, pont azért, mert érdekes lehet a kettőssége. Láttad, párszor vissza is fogott Kertész Andrea - a szinkronrendező - , hogy néha például túl hangos vagyok. Ez a figura érdekes, néha csendesen, néha meg elég emelten beszél. Erre figyelni kell attól kezdve, hogy belépsz a stúdióba, mert néha alig nyitja ki a száját, és halkan motyog, aztán hirtelen robban, és üvöltve belemászik valakinek az arcába. Nagyon jók ezek a kettősségek, bármilyen kettősség van egy figurában, az nagyon jó, mert sokkal jobban lehet játszani vele. Számomra sem lesz unalmas, tehát ha órákon keresztül csinálnám, akkor sem mondanám rá, hogy ez annyira kétdimenziós, hogy már unom. 

Itt is volt egy jelenet, amire nem is számítottam, mikor Hakeem Cookie felé kirobbant. 

Hajjaj, egyik mondatról a másikra teljesen más lesz, és ez jó, mert emiatt is koncentrálsz. 

Az Empire-re kellet castingolni? 

Nem volt külön casting, viszont szerintem elég tudatosan válogatta össze Andi a dolgokat.
Van olyan csatorna, ahol nem kérnek, és van, ahol elég az, ha leadsz egy szereposztási listát. Abban az esetben a nevekből már nagyjából tudják, hogy mire számíthatnak, aztán van, akire rábólintanak, és van, akire nem. 


Itt láttam, hogy az itteni szereposztásban a magyar hangok többször szinkronizálták az adott színészt. Mondjuk nekem a te színészed Bryshere Y. Gray eléggé ismeretlen. 

Ő inkább zenész vonalról jön ráadásul, szóval ő nem is csak színész. 

Igen, látszik, hogy zeneileg nem ebben a szerepben próbálja ki magát először. 

Igen, fog is dobni rendesen a karrierjén az biztos. 

Mondták, hogy ez a sorozat olyan, mint egy modern, fekete Dallas, mert a fiúk harcolnak az apjuk cégéért. 

Abszolúte van benne valami Dallas-os

Nekem őszintén szólva, Jamal a kedvencem a fiúk közül, ő a nagytesó. 

Ő a pozitívabb karakter. Kevésbé megosztó, mint a többiek. 

Végül is Hakeemnak sem olyan rossz a karaktere, egyedül Andre az, aki direkt csak a cég vezetésére megy rá.

Ha később másban szerepelne Bryshere Y. Gray, akkor továbbra is szívesen szinkronizálnád? 


Persze! Érdekes, hogy kiskoromban nagyon sok fekete srácot osztottak rám, és az elmúlt időszakban valahogy elmaradozott ez, de persze kicsit megváltozott már a hangom. 

Esetleg ha többet kell káromkodni - habár az Empire-ben nincs olyan sok káromkodás - akkor neked az könnyebb vagy nehezebb dolog? 

Nézd, én nem beszélek úgy, mint egy kocsis, viszont alapvetően nincsen bajom azzal, ha egy filmben káromkodás van, sőt, sokszor úgy érzem, feleslegesen le vannak tompítva a filmek magyar verziói. Bizonyos csatornáknál nagyon szigorúan megszabják, hogy mi hangozhat el. Sokszor azt érzem, hogy egy odaillő erőszakos kifejezés kiírtása miatt gyengülnek a filmben az érzelmek, a harag vagy a düh. Tehát ha a főgonosz egy gépfegyverrel lemészárol egy falut, majd meglövik, és erre azt mondja, hogy “a francba!”, az nekem hiteltelen. Ha indokolt, akkor szerintem ki kell mondani. Nem helyes megmásítani az eredeti művet. 

Igen, sokszor az “f” betűs szót - mondjuk ki: ‘fuck you’-t - sokszor leegyszerűsítik a ‘francra’. Sajnos. Pedig ebbe a sorozatba is jobban illene valami durvább, mert nagy fekete gengszterekről van szó úgymond.
Amúgy egy fekete karakterre nehéz ráadni a hangot? 


Egy kicsit más. Attól függ egyébként, hogy milyen a fekete karakter. Néha van, aki nagyon furcsán magasan beszél, és sokat hajlítgat. Hakeem viszont alig artikulál, és inkább lent tartja a hangját. De érdekes, szeretem csinálni. 

A neten olvastam, hogy Bryshere Y. Gray-jel a hangotok nagyon jól összepasszol alapból is. 

Őszintén örülök neki, hogy ezt gondolják. Elsőre, amikor megláttam a figurát a hatalmas gyémánt fülbevalóival, azt gondoltam: “hú, ezzel lehet, hogy küzdenem kell majd”. Ami egyáltalán nem lenne baj, sőt, szeretek küzdeni, de kérdéses, hogy jó lesz-e a végeredmény. Amikor meghallottam, hogyan beszél, láttam, hogy ez nem megvalósíthatatlan, és ez Andinak az érdeme egyértelműen. Jól kell hangot kiválasztani, és itt a szereposztás nagyon jó lett. 


Hamarosan következik a beszélgetés 2. része!

Az Empire című sorozat szerda esténként 21 órakor látható a FOX műsorán.